Sila Klik

Rabu, 18 Disember 2013

BR1M 3.0


Hmmm kisah pasal BR1M ni aku terkenang masa ambil BR1M yang pertama dulu tahun berapa aku tak berapa ingat dah. BR1M yang aku pergi ambil tu untuk ayah sebenarnya. Memandangkan ayah aku ni nak sangat ambil BR1M tu terpaksalah gagahkan juga ambil. Padahal bagi aku ayah tak perlu pon ambil sebab anak-anak dah bagi duit bulan-bulan (memang kadang-kadang ada miss juga).....Dah nama pun pesara tentera kan kalau bab-bab kerajaan tu memang patriotik sahaja ayahku ni...(BR1M dan Patriotik?... tak faham takpe)

Soal bab-bab borang dan dokumen bagai memang uder aku dah settlekan dan aku ingtkan boleh la masuk account je teruskan bantuan tu...Tapi jawapan nya TIDAKKKK!!!!! tu yang terpaksa aku ambilkan sebab ayahku ni ada masalah lutut boleh kira paralysed dari pinggang bawah.
So aku ambil la cuti, yer la kalu nak ambil Boucher tu kena ambil hari bekerjalah dekat Kompleks ADUN tu tak kan nak pergi hari minggu kan...memang bo layan je kalau kau pergi hari minggu. Dah sampai Kompleks Adun tu dengan yakin aku cakap nak ambil BR1M untuk ayah aku dah siap bg IC ayah lepas check memang ada nama ayahku....TAPI yang tak boleh blah aku tak boleh ambil boucher tu, kena penerima yang ambil sendiri...aku dah bagi alasan aku ni anak penerima dan ayahku seorang OKU dan tak boleh jalan..Manusia yang tak berapa pandai tu cakap ini prosedur....BODOH!!! (Geram sangat walaupun benda nih dah lepas).

Nak tak nak terpaksa la aku bawak ayah aku angkat masuk kereta dan bawak pergi kompleks ADUN tu..sampai kat Kompleks ADUN tu nasib la pegawai dia pergi ke kereta aku bawak boucher tu jumpa ayah...Aku kalau ikot kan hati nak je pakai duit aku bagi RM 300 (Tak ingat amaun sebenar) tu kat ayah... Dah cakap dah pun sebenarnya...ayah tetap nak pergi ambil boucher BR1M tu...yer la orang tua kena la juga ikot kan juga nanti kecik hati dan yang paling takut jadi anak derhaka pulak......
Itu baru ambil boucher belum cashkan dekat Maybank....cerita yang sama berulang. Hanya penerima boleh cashkan boucher bangang abadi tu dekat bank..dan sekali lagi aku kena angkat ayah masuk kereta, parking tepi Maybank dan pegawai bank keluar jumpa ayahku untuk cashkan boucher bangang tu.....
Aku tak tau sebab apa kerajaan ni buat prosedur bangang macam tu...bank in dalam account terus kan senang....ini nak kena pergi kompleks ADUN la , ambil boucher bagai la...ini menyusahkan rakyat....dan aku yang buta politik ni pon boleh hidu yang pemberian BR1M ni adalah mainan politik sebenarnya untuk meraih undi sebab tu kena pergi Komples ADUN la bagai...kalau ambil cepat siap salam ADUN lagi...masa tu la punya cerita kan.

Harapannya BR1M 3.0 ni banyaklah improvement dalam penyampaian telah di buat....
Buat yang berkelayakan menerima BR1M tu dah boleh apply online bermula 23 Disember 2013 di www.br1m3.com dan berikut adalah kelayakan penerima BR1M

Syarat BR1M 3
Households(RM650)
1. Household that has income below RM3,000
2. Malaysian Citizen

Households(RM450)
1. Household that has income between RM3,000 to RM4,000
2. Malaysian Citizen
* Additional RM50 Group Takaful Rakyat 1 Malaysia Contribution (i-BR1M)

Individuals(RM300)
1. Total gross monthly income of RM2,000 and below
2. Malaysian Citizen
3. Aged 21 and above (born 1993 or earlier)
4. Does not include students who are receiving the 1Malaysia Book Voucher (BB1M)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan